Het afgelopen jaar heeft Nederland weer massaal gebruik gemaakt van zoekmachine Google. Aan het eind van het jaar maakt Google, zoals inmiddels traditiegetrouw, de populairste zoekopdrachten weer bekend. In 2014 waren het SBS 6-programma Utopia, het WK voetbal en de iPhone 6 de snelst stijgende zoekopdrachten op de Nederlandse Google. Dit presenteerde Google deze week in een rapport.

Vaak zijn de zoektermen sterk afhankelijk van belangrijke momenten op het gebied van nieuws. Maar ook evenementen en de introductie van producten zorgen vaak voor een snelle stijging van het aantal zoekopdrachten. Vorig jaar waren het Koningslied, Paul Walker en Outlook de snelst stijgende zoekwoorden van Google.

De lijst van de populairste zoektermen zijn grotendeels gelijk gebleven het afgelopen jaar. Met Facebook is de populairste zoekterm, gevolgd door YouTube en Google. Vorig jaar bestond de top 3 nog uit Facebook, Marktplaats en YouTube, toen stond Google zelf op een vijfde plaats.

Ook presenteerde Google welke bekende Nederlands heel snel populair werden in de zoekmachine. Sven Kramer, gevolgd door Ilse de Lange en Dave Roelvink waren snel trending in de zoekmachines. De Nederlanders zochten ook veel naar onderwerpen als ebola, BIC en PayPal.