Je kent ze wel, van die prachtige Facebook pagina’s met honderden likes maar totaal geen interactie op de pagina’s. Veel bedrijven richten zich bij social media marketing op het krijgen van zoveel mogelijk likes en volgers. Op zich een verstandige keuze, want hoe meer likes/volgers uw netwerk krijgt, des te groter uw bereik wordt en dat biedt weer commerciële mogelijkheden. Maar wat heeft u aan honderden passieve likes of volgers in uw netwerk? Hoe werkt merkactivatie, oftewel: hoe maakt u uw social media interactief en activeert u uw doelgroep?

Wanneer u een Facebook pagina heeft, ziet u graag een pagina met veel likes en dat uw berichten zo goed mogelijk worden gedeeld. Wanneer uw bericht, foto of video wordt gedeeld, zorgt dit namelijk voor een vergroting van uw bereik! Om uw doelgroep zo ver te krijgen om uw content te delen, is echter een sterke band nodig. Die band en betrokkenheid met de doelgroep, noemt men in de social media marketing brand commitment. Wanneer deze brand commitment bij uw doelgroep hoger ligt, zorgt dit voor een hogere merkvoorkeur en dit resulteert dat uw doelgroep eerder bereid is om uw informatie te delen.

Het is tijd om eens een mooi voorbeeld uit de praktijk te nemen. Laten we eens gaan kijken bij de voetbalclubs. Ajax heeft een grote schare supporters die de Ajax Facebook pagina volgen. Hiermee is Ajax de club met de meeste likes. Feyenoord daarentegen heeft een kleinere groep likes, maar heeft wel trouwere fans. Het aantal reacties op een post op een Feyenoord pagina ligt heel hoog. Hoger dan het gemiddeld aantal bij Ajax. Uit deze informatie blijkt dat de merkloyaliteit bij Feyenoord op Facebook groter is dan die van Ajax. Maar wat is nu belangrijker? Kwaliteit of kwantiteit?

HV Media kan u een uitgebreide analyse geven van uw doelgroep. Zo kunnen wij analyseren hoe de doelgroep van uw social media kanalen eruit zien. In welke leeftijd zitten zij? Welk geslacht? Waar komen ze vandaan? Al dat soort informatie kan HV Media aan de hand van een uitgebreide social media analyse inzichtelijk maken. Zo kunt u exact analyseren wat uw huidige bereik is op de social media en hoe u meer brand commitment kunt behalen binnen deze doelgroep.